کد مطلب:1617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:251

احکام متفرقه طلاق


2545- اگر با زن نامحرمی به گمان این كه عیال خود او است نزدیكی كند , چه زن بداند كه او شوهرش نیست , یا گمان كند شوهرش می باشد باید عده نگهدارد.



2546- اگـر بـا زنـی كـه می داند عیالش نیست زنا كند , اگر زن بداند كه آن مرد شوهر او نیست , لازم نیست عده نگهدارد , ولی اگر گمان كند كه شوهرش می باشد احتیاط لازم آن است كه عده نگهدارد.



2547- اگـر مـرد زنـی را گول بزند كه رعایت حقوق زناشویی شوهرش را نكند تا او وادار شود طلاقش دهد و زن آن مرد شود طلاق و عقد آن صحیح است ولی هر دو معصیت بزرگی كرده اند.



2548- هـر گاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط كند كه اگر شوهر مسافرت نماید , یا مثلا شش ماه به او خرجی ندهد اختیار طلاق با او باشد این شرط باطل است .



ولـی چـنـانـچـه شرط كند , از طرف شوهر فعلا وكیل باشد كه چنانچه او مثلا مسافرت كند یا تا شش ماه خرجی ندهد خود او طلاق دهد اشكال ندارد.



2549- زنـی كـه شـوهـرش گم شده , اگر بخواهد به دیگری شوهر كند باید نزد مجتهد عادل برود و به دستور او عمل نماید.



2550- پدر و جد پدری دیوانه می توانند زن او را طلاق بدهند.



2551- اگر پدر یا جد پدری برای طفل خود زنی را صیغه كند , اگر چه مقداری از زمان تكلیف بچه جزء مدت صیغه باشد , مثلا برای پسر چهارده ساله خودش زنی را دو ساله صیغه كند , چنانچه صلاح بچه باشد می تواند مدت آن زن را ببخشد ولی زن دایمی او را نمی تواند طلاق دهد.



2552- اگـر از روی عـلامـاتـی كه در شرع معین شده , مرد دو نفر را عادل بداند و زن خود را پیش آنان طلاق دهد , دیگری كه عدالت آنان نزدش ثابت نشده می تواند آن زن را بعد از تمام شدن عده اش برای خود یـا بـرای كـس دیگر عقد كند , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه از ازدواج با او خودداری نماید و برای دیگری هم او را عقد نكند.



2553- اگر كسی زن خود را بدون این كه او بفهمد طلاق دهد , چنانچه مخارج او را مثل وقتی كه زنش بـوده بـدهد , و مثلا بعد از یك سال بگوید یك سال پیش تو را طلاق دادم , و شرعا هم ثابت كند , می تواند چـیزهایی را كه در آن مدت برای زن تهیه نموده و او مصرف نكرده است از او پس بگیرد , ولی چیزهایی را كه مصرف كرده نمی تواند از او مطالبه نماید.